«...Βρισκόμαστε μπροστά στο φαινόμενο μιας στρατευμένης ιστορίας που όχι μόνο δημιούργησε παράδοση καθώς καλλιεργήθηκε συστηματικά επί γενιές αλλά και που κατέληξε να θεωρείται ως η ανταποκρινόμενη στην αλήθεια.
Έτσι, για να δώσω ένα παράδειγμα, επί μακρόν θεωρούταν πηγή που δεν επιδεχόταν αντίρρηση οι αγορεύσεις του Βενιζέλου στη Βουλή των Λαζάρων τον Αύγουστο του 1917, το πρώτο εκείνο καταπληκτικό ξαναγράψιμο της ιστορίας από τους Βαλκανικούς Πολέμους και μετά, με την έκφραση "πολιτικά καθάρματα" να επανέρχεται σχεδόν σε κάθε παράγραφο αναφορικά με τους αντιπάλους του Βενιζελου οι οποίοι τότε ήσαν άλλοι εξόριστοι και άλλοι στην φυλακή και όπου, μεταξύ άλλων ανακριβειών, έδωσε τη δική του εξήγηση για το πώς και από ποιόν απελευθερώθηκε η Θεσσαλονίκη. Άποψη την οποία ενστερνίζονται, δυστυχως ακόμη, οι περισσότεροι Έλληνες...
Τί και αν την άποψη αυτή την διέψευδαν ντοκουμέντα, το ίδιο δηλαδή το πρωτότυπο κείμενο του τηλεγραφήματος και ο χρόνος της παραλαβής του από τον Διάδοχο στην Κοζάνη;
Τί και αν έχουν γραφτεί πάνω στο θέμα αυτό δυο απολύτως τεκμηριωμένες μελέτες με μια απόσταση σαράντα ετών μεταξύ τους που αποκαθιστούν την αλήθεια; Άλλωστε η εξιχνίαση της είναι πλέον αδύνατη καθότι η πλευρά των βενιζελικων η άποψη της οποία επικράτησε στην κοινή γνώμη, μη αρκούμενη στην αποσιώπηση και στη στρέβλωση πληροφοριών προχώρησε στην καταστροφή των ίδιων των πηγών που αντιτίθενται στην επιθυμητή μονοδοξία.
Έτσι το περίφημο τηλεγράφημα του Βενιζέλου προς τον Διάδοχο Κωνσταντίνο με το οποίο υποτίθεται πως τον διέτασσε να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση στην κατάληψη της Θεσσαλονίκης, τηλεγράφημα του οποίου η αυθεντική διατύπωση ήταν πολύ πιο ήπια από τη δηλωθείσα στη Βουλή το 1917 και το οποίο έφτασε στην Κοζάνη ενώ ο στρατός ήδη εκινείτο προς Βέροια με στόχο την Θεσσαλονίκη, έχει εξαφανιστεί εδώ και πολλές δεκαετίες.
Και εξακολουθεί να γίνεται πιστευτό το παραμύθι πως στόχος του Κωνσταντίνου ήταν η προέλαση προς το Μοναστήρι και πως η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης οφειλόταν σε ωμή εντολή του Βενιζέλου που δικαίως, τον καταλαβαίνουμε, καθόταν σε αναμμένα κάρβουνα, αλλά καθόταν σε αναμμένα κάρβουνα πεντακόσια χιλιόμετρα από το μέτωπο ενώ ο Κωνσταντίνος ηγείτο επί τόπου του ελληνικού στρατού στη μάχη των Γιαννιτσών και στην πορεία προς τη Θεσσαλονίκη».
( Κώστας Μ. Σταματόπουλος, από την παρουσίαση του βιβλίου του "1922 : Πώς φτάσαμε στην Καταστροφή",
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΔΙΑΤΑΖΕΙ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ 1915 ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ (ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΛΑΖΑΡΩΝ ΗΤΑΝ Η ΒΟΥΛΗ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ,ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑΝΤΙΚΗ ΕΦΕΥΡΕΣΗ,ΔΙΑΛΕΓΟΥΜΕ ΜΙΑ ΒΟΥΛΗ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΥΝΝΟΕΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ!)
Συγκεκριμένα μετά την εκθρόνιση του Βασιλέως Κωνσταντίνου Α΄ και την ανάρρηση του Βασιλέως Αλεξάνδρου Α΄, (19 Μαΐου του 1917), που συνέβη κατ΄ απαίτηση της Αντάντ, αφού προηγουμένως η τελευταία είχε παραβιάσει την κυριαρχία της Ελλάδας, καθιστώντας την προτεκτοράτο, θέτοντας ακόμα και Αρμοστή και έχοντας κατασχέσει τον ελληνικό στόλο, επιστρέφοντας ο Ελευθέριος Βενιζέλος από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, δια του γαλλικού θωρηκτού «Προβάνς», στις 7 Ιουνίου, υποστηριζόμενος από τις σενεγαλέζικες ξιφολόγχες περιπόλων που είχαν στο μεταξύ αποβιβαστεί στον Πειραιά και περιπολούσαν στην Αθήνα, έξι ημέρες μετά σχηματίζει κυβέρνηση της οποίας και ανέλαβε πρόεδρος.
Στη συνέχεια, παρακάμπτοντας την πολιτική κατάσταση, προώθησε το Βασιλικό Διάταγμα της 29ης Ιουνίου με το οποίο ανακαλούσε το ΒΔ της 29ης Οκτωβρίου του 1915 που αναφερόταν στη διάλυση της προηγούμενης βουλής, προσδιορίζοντας έτσι την ανασύσταση της Βουλής του 1915 σε νέα τακτική σύνοδο 13 ημέρες μετά, στις 12 Ιουλίου. Έτσι στη νέα αυτή «Βουλή των Λαζάρων» που προέκυψε, πρόεδρος εκλέχθηκε ο Θεμιστοκλής Σοφούλης λαμβάνοντας 180 ψήφους επί συνόλου 194 που φέρονταν να ψήφισαν (την εποχή εκείνη το σύνολο των βουλευτών ήταν 200).
Η Βουλή αυτή παρέμεινε για τρία χρόνια μέχρι το 1920, χωρίς να γίνουν εκλογές.
Όμοια περίπτωση επαναφοράς προηγούμενης βουλής ούτε προηγήθηκε, ούτε επαναλήφθηκε στην ελληνική πολιτική ιστορία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου