ΒΑΣΙΛΕΙΑ - ΕΘΝΑΡΧΙΑ

Ο ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Β ΄ ΑΔΙΚΑ ΕΧΑΣΕ ΤΟΝ ΘΡΟΝΟ ΤΟΥ . ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΟΜΩΣ ΠΑΝΤΟΤΕ Ο ΗΓΕΤΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ. Ο ΕΘΝΑΡΧΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗΓΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ.Ο ΕΘΝΑΡΧΗΣ ΒΑΣΙΛΕΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ.ΜΕ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΟΡΑΤΗ Η ΡΩΜΕΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.

KING CONSTANTINE ΙΙ EXTRACTED OF HIS THRONE UNFAIRLY . BUT ALWAYS REMAIN THE NATIONAL LEADER. THE NATIONAL ROLE OF THE KING IS INDEPENDENT FROM THE HEAD OF THE STATE. KING IS ALWAYS THE FATHER OF THE NATION. WITH MONARCHY BECOME VISIONABLE THE ROMAN FOLLOWING OF THE GREEK NATION.

ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΘΥΡΕΟΣ

ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ   ΘΥΡΕΟΣ
ΙΣΧΥΣ ΜΟΥ Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

1920-1922. Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΘΡΑΚΗ ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ.

Τα αηδόνια της Ανατολής
Και τα πουλιά της Δύσης
Κλαίγουν αργά, κλαίγουν ταχιά,
Κλαίγουν το μεσημέρι,
Κλαίγουν την Αδριανούπολη,
Την πολυκουρσεμένη,
Όπου την εκουρσέψανε
τις τρεις γιορτές του χρόνου.
Μετά την απελευθέρωση της Δυτικής Θράκης, της σημερινής Ελληνικής Θράκης, μέχρι της 25ης Μαΐου 1920, το Διασυμμαχικό Συμβούλιο των Παρισίων για λόγους ειρήνης και ασφαλείας αποφάσισε την κατάληψη της Ανατολικής Θράκης από την Ελλάδα. Έτσι την 20η Ιουνίου 1920 ο Πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος απέστειλε από το Σπα τηλεγραφική διαταγή στον Αρχιστράτηγο Λεωνίδα Παρασκευόπουλο για άμεση δράση. Μέχρι τα τέλη του Ιουλίου 1920 η Ανατολική Θράκη, μια Ελληνική περιοχή από αιώνων απελευθερώθηκε, μετά από σκλαβιά πέντε (5) αιώνων από τον Ελληνικό Στρατό. Περισσότερα στο κείμενο, που ακολουθεί:
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΘΡΑΚΗΣ.
Μετά την υπογραφή της Συνθήκης του Νεϋγύ, στις 27 Νοεμβρίου 1919, μεταξύ των Συμμάχων και της Βουλγαρίας, τον Μάιο του 1920, απελευθερώθηκε η Δυτική Θράκη, η σημερινή Ελληνική Θράκη, μέχρι τον ποταμό Έβρο. Ο Στρατιωτικός Διοικητής της Αδριανούπολης και Διοικητής του Α΄ Οσμανικού Σώματος Στρατού Συνταγματάρχης Τζαφέρ Ταγιάρ, οπαδός των ιδεών των Νεοτούρκων, βρισκόταν σε τακτική επικοινωνία με τον Μουσταφά Κεμάλ και άλλα στελέχη των εθνικιστικών κύκλων στη Θράκη και στη Μικρά Ασία. Στις 3 Μαρτίου 1920, μετά από συμφωνία με τους παράγοντες του εθνικιστικού κινήματος στη Θράκη << Trakya-Pasaeli Mudafaa Heyet-i Osmaniyye >>, κατάγγειλε την ανακωχή, που είχε υπογράψει η επίσημη Οσμανική Κυβέρνηση, δήλωσε ότι δεν υπακούει πλέον στις εντολές του Σουλτάνου, του δέσμιου των Συμμάχων, διακήρυξε την ανεξαρτησία της Θράκης, της οποίας αυτοχαρακτηρίσθηκε Γενικός Διοικητής, και εξέδωσε σειρά διαταγών με σκοπό την οργάνωση της αντίστασης του μουσουλμανικού πληθυσμού της απέναντι στους εισβολείς. Η απάντηση της Κυβέρνησης της Κωνσταντινούπολης ήταν άμεση. Ο Ταγιάρ καθαιρέθηκε και αποτάχθηκε από τις τάξεις του Οσμανικού Στρατού.
Παρά ταύτα ο Ταγιάρ συνέχισε τις προσπάθειες του. Αποκομμένος από τις εθνικιστικές δυνάμεις της Ανατολής ως προς τη δυνατότητα λήψης βοήθειας ο Ταγιάρ εκτιμούσε ότι τέσσερις παράγοντες μπορούσαν να επιδράσουν ευνοϊκά στον αγώνα του:
1. Πίστευε ότι το κίνημά του θα ετύγχανε ανάλογης υποστήριξης από τη Βουλγαρία, η οποία και αυτή είχε λόγους να μην θέλει να δει τα Ελληνικά στρατεύματα να προελαύνουν και να καταλαμβάνουν την Ανατολική Θράκη.
2. Διατηρούσε καλές σχέσεις με πολλούς Γάλλους κατώτερους Αξιωματικούς, γνωστοί για τα ανθελληνικά τους αισθήματα(συμπαθούντες τον βενιζέλο βεβαιως!!), οι οποίοι υπέθαλπαν τις κινήσεις του και πιθανόν να είχαν υποσχεθεί την υποστήριξη του κινήματός του στις ανώτερες διοικήσεις των.
3. Έλαβε οδηγίες από τον Μουσταφά Κεμάλ να ενεργήσει έτσι στη Θράκη, ώστε η αντίδραση των Τούρκων να παρουσιασθεί ως καθολική, δηλαδή από όλες τις περιοχές που τελούσαν υπό καθεστώς ξένης κατοχής, καθώς και διαβεβαιώσεις από τους εθνικιστικούς παράγοντες ότι ο μουσουλμανικός πληθυσμός θα υποστήριζε ένα τέτοιο εγχείρημα.
4. Στηρίχθηκε, μετά την απόσυρση των Γαλλικών στρατευμάτων από τη Θράκη προς την Κιλικία, στις σταθμεύουσες Οσμανικές στρατιωτικές δυνάμεις στην περιοχή της Ανατολικής Θράκης, οι οποίες συγκροτούνταν σε τρεις Μεραρχίες.
Για την συμπλήρωση των Μεραρχιών αυτών στη πολεμική τους δύναμη εξέδωσε διαταγή επιστράτευσης ορισμένων ηλικιών, διαταγή για την οποία ο Γάλλος Αρχιστράτηγος Φρανσαί Ντ΄ Εσπεραί, που ομολογουμένως διέκειτο πολλές φορές ευνοϊκά προς τα συμφέροντα της χώρας μας, τον επέπληξε πολύ σοβαρά. Η προσέλευση για κατάταξη δεν υπήρξε ανάλογη των προσδοκιών των εθνικιστικών κύκλων. Μετά μάλιστα τη δημοσίευση και κυκλοφορία της ιερωνυμικής απόφασης[fetva] από τον πρωθερμηνευτή του Κορανίου την 29η Μαρτίου 1920 στην Κωνσταντινούπολη, η οποία αποκήρυσσε το εθνικιστικό κίνημα και τους παράγοντές του ως υβριστές του προσώπου του χαλίφη[ και Σουλτάνου,(τον οποιο ανωτατο λειτουργο του ισλαμ ο βενιζελος εδιωξε απο την Ελλαδα αργοτερα)] η προσέλευση ατόνησε.
Κινούμενος προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης από τη Βουλγαρία ο Ταγιάρ στις 22 Απριλίου μετέβη στη μεθόριο, όπου συναντήθηκε με το Διοικητή της ΙΧ Βουλγαρικής Μεραρχίας. Στις 25 Απριλίου Τούρκοι εθνικιστές μετέβησαν στη Σόφια για να οργανώσουν την αποστολή δυνάμεων, ενώ ανάλογη συνάντηση έγινε και στην Αδριανούπολη.Ο Ταγιάρ ήλπιζε στην ενίσχυση με δυνάμεις του τακτικού Βουλγαρικού στρατού, αλλά και με δυνάμεις ατάκτων Βουλγάρων, οι οποίοι δρούσαν σε συνεργασία με τις Τουρκικές Τσέτες.
Το σχέδιο αμύνης των Τούρκων προέβλεπε την αμυντική εγκατάσταση των Μονάδων τους επί της τοποθεσίας΄Υψαλα-Μακρά Γέφυρα-Αδριανούπολη, προς απαγόρευση της επίθεσης των Ελληνικών στρατευμάτων από τον Έβρο ποταμό, και επί της τοποθεσίας Μάλγαρα-Ραιδεστός-Τυρολόη, προς απαγόρευση αποβατικής ενέργειας των Ελληνικών στρατευμάτων στα παράλια της Ανατολικής Θράκης. Για την ενίσχυση των Μονάδων του Ταγιάρ στα δύο μέτωπα εκδόθηκε στις 13 Μαίου για δεύτερη φορά διαταγή επιστράτευσης του μουσουλμανικού πληθυσμού, η οποία απέδωσε περί τους 15.000 άνδρες και έτσι η δύναμη των Τουρκικών στρατευμάτων ανήλθε στις 23.000 άνδρες.
Στις 20 Ιουνίου 1920 ο Πρωθυπουργός Ε. Βενιζέλος εξουσιοδότησε τον Αρχιστράτηγο να καταλάβει την Ανατολική Θράκη, ενώ Μονάδες του Ελληνικού Στρατού στην Μικρά Ασία προέλαυναν Βόρεια και Δυτικά προς Πάνορμο, μετά την κατάληψη του οποίου θα επιχειρούσαν αποβατική ενέργεια με τη βοήθεια και του Στόλου. Παράλληλα η ΙΧ Μεραρχία υπό τον Υποστράτηγο Γεώργιο Λεοναρδόπουλο, από την περιοχή του Καράαγατς και Νοτιότερα και η Μεραρχία Ξάνθης υπό τον Υποστράτηγο Κωνσταντίνο Μαζαράκη στην περιοχή Διδυμοτείχου και Νοτιότερα θα επιτίθεντο Ανατολικά προς κατάληψη της περιοχής Βουρτουδίζου[ Μπαμπά Εσκί], με σκοπό να διασπάσουν στη μέση τα Τουρκικά στρατεύματα και να αποκλείσουν την Αδριανούπολη. Με τις συνδυασμένες επιθετικές επιχειρήσεις των Μονάδων του Ελληνικού Στρατού από την περιοχή του Έβρου προς Ανατολάς και από την περιοχή Ραιδεστού-Τυρολόης προς Δυτικά και Βορειοδυτικά τα Ελληνικά στρατεύματα έφθασαν προ της Τσατάλτζας, καταλαμβάνοντας μεχρι τέλους Ιουλίου 1920 και απελευθερώνοντας την Ανατολική Θράκη. Οι δυνάμεις του Α΄ Οσμανικού Σώματος Στρατού, υπό τη διοίκηση του Συνταγματάρχου Τζαφέρ Ταγιάρ, διαλύθηκαν. Αιχμαλωτίσθηκαν 167 Αξιωματικοί και 3.000 οπλίτες και κυριεύθησαν 121 πυροβόλα, 65 πολυβόλα, 14.000 όπλα και παντοειδές άλλο υλικό.
Ο Ταγιάρ απεκδύθηκε τη στολή του Τούρκου Αξιωματικού και κυκλοφορούσε με πολιτικά. Με πολιτική περιβολή συνελήφθηκε τη 14/27η Ιουλίου από χωρικούς της περιοχής και παραδόθηκε στους άνδρες του 28ου Συντάγματος Πεζικού.
Υπό την Ελληνική διοίκηση άρχισε ένα σημαντικό έργο ανασυγκρότησης και αναδημιουργίας. Τα έτη 1921 και 1922, μέχρι τη διάσπαση του μετώπου στην Μικρά Ασία, κύλησαν χωρίς σημαντικά γεγονότα από τη μεριά των Τούρκων εθνικιστών και στρατιωτικών. Η Ελληνική στρατιωτική παρουσία εξασφάλισε ισοπολιτεία και ισονομία για τους χριστιανούς και μουσουλμάνους κατοίκους της περιοχής και την ειρηνική, χωρίς τρομοκρατία, διαβίωση των Ελληνικών πληθυσμών. Σποραδικά γεγονότα, που διαδραματίζονταν κυρίως στην Βουλγαρο-Οσμανική Μεθόριο, από Τούρκους και Βουλγάρους ατάκτους, που εισήρχονταν στην περιοχή για να πλιατσικολογήσουν από τους μεθοριακούς πληθυσμούς, αντιμετωπίζονταν άμεσα από τα Ελληνικά στρατεύματα.
Μετά τη διάσπαση του μετώπου στην Μικρά Ασία και την επακολουθήσασα καταστροφή, στις 28 Σεπτεμβρίου/ 11 Οκτωβρίου 1922, ημέρα υπογραφής του πρωτοκόλλου της ανακωχής στα Μουδανιά, η Διοίκηση της Ανατολικής Θράκης ανατέθηκε στον Refet Pasa[Bele].
H διασυμμαχική επιτροπή στην Κωνσταντινούπολη στις 10/23 Οκτωβρίου του υποσχέθηκε ότι η Ανατολική Θράκη θα εκκενωθεί από τα Ελληνικά στρατεύματα μέχρι τις 7/20 Νοεμβρίου (με την ανοχη του δικτατορα Πλαστηρα). Στις 12/25 Νοεμβρίου οι Τούρκοι παρέλαβαν από τους << Συμμάχους >> μας τη διοίκηση της Αδριανούπολης. Εκτεταμένης κλίμακας διώξεις και ένα καθεστώς τρόμου επιβλήθηκε στους μη μουσουλμανικούς πληθυσμούς από τους εθνικιστές, που είχαν επιστρέψει στη Θράκη, σε συνεργασία και με τους στρατιωτικούς.
Η έξοδος των Ελλήνων Θρακών παρουσίαζε θέαμα, που προκαλούσε ακόμα και στον πιο ψυχρό παρατηρητή, βαθύτατης και αλγεινότατης εντύπωσης. Κατά κακή σύμπτωση ραγδαία βροχή και χαλάζι έπλητταν τους ατυχείς πληθυσμούς, που χρησιμοποιούσαν ένα προβληματικό οδικό δίκτυο στην κίνησή τους προς τον Έβρο. Έφευγαν εγκαταλείποντας τα πάντα με την ελπίδα ότι μετά την απομάκρυνση των γυναικόπαιδων θα μπορούσαν να διασώσουν τα σιτηρά και τα ζώα τους, χωρίς να υπολογίζουν τις ένοπλες Τουρκικές συμμορίες. Ακόμα τραγικότερη ήταν η θέση των αγροτικών πληθυσμών, οι οποίοι σχηματίζοντας καραβάνια διέσχιζαν διάφορες περιφέρειες με διεύθυνση προς τον Έβρο, σύροντας τον σταυρό του μαρτυρίου. Κάτω από αυτές τις τραγικές συνθήκες έλαβε χώρα η έξοδος των κατοίκων της Ανατολικής Θράκης, που κατοικούσαν την περιοχή αυτή από αμνημονεύτων χρόνων. Αναγκάσθηκαν να εγκαταλείψουν την γη των πατέρων τους, με την οποία συνδέονταν με άρρηκτους οικογενειακούς, ιστορικούς και εθνολογικούς δεσμούς.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ.
Πιθανόν εάν η Επανάσταση του 1922, μετά την Μικρασιατική Καταστροφή, ελάμβανε άμεσα μέτρα ενίσχυσης του Στρατού Θράκης, σε συνδυασμό και με τον Στόλο, που ήλεγχε τα Στενά και την Προποντίδα, να σωζόταν η Ανατολική Θράκη, καθόσον ο Κεμάλ δεν διέθετε πολεμικά πλοία για την διαπεραίωση των στρατευμάτων του στην Ανατολική Θράκη.
<< Πάψε το θρήνο ακριβή μου λιγόκαρδη
και γέλα και στήσε χορό.
Ζω.-Δε με βλέπεις; Τραγούδησε όλο χάρη
Θριάμβου παιάνα >>.
έγραψε στο ποίημά του << ένας για όλους >> ο Νικόλαος Πορόντης, που γεννήθηκε στην Καλλίπολη της Ανατολικής Θράκης το 1870, αφού στη Θράκη ανήκει το προνόμιο της μακρότερης σε διάρκεια Τουρκικής Κατοχής, που κράτησε πεντέμισι αιώνες.
ΠΗΓΕΣ.
1. Επιχειρήσεις στη Θράκη της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού.
2. Συνέντευξη στον Ρ/Σ της Εκκλησίας του Ιακ. Ακτσόγλου, καθηγητού Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
Αντιστράτηγος ε.α. Κωνσταντίνος Πατιαλιάκας.

Κυριακή 21 Ιουνίου 2026

Η ΠΡΩΤΗ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΒΟΥΛΕΥΤΙΣ ΕΛΕΝΗ ΣΚΟΥΡΑ.

 


Η Ελένη Σκούρα (Βόλος, 21 Δεκεμβρίου 1896 - Θεσσαλονίκη, 4 Φεβρουαρίου 1991) ήταν Ελληνίδα πολιτικός και δικηγόρος. Υπήρξε η πρώτη Ελληνίδα βουλευτής.

Βιογραφικά στοιχεία

Γεννήθηκε το 1896 στον Βόλο όπου και ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές της σπουδές. Το πατρικό της όνομα ήταν Παπαχρήστου.

Στη συνέχεια, από το 1915 εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε φωνητική μουσική και το 1950 έλαβε το πτυχίο της Νομικής, δικηγορώντας στη συνέχεια στην ίδια πόλη με τον σύζυγό της, δικηγόρο, Δημήτριο Σκούρα.

Η Ελένη Σκούρα είχε αναπτύξει πλούσια κοινωφελή και πατριωτική δράση ιδιαίτερα κατά τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο και στη Γερμανική Κατοχή ως Πρόεδρος της Στέγης της Φαλαγγίτισσας και επίσης της Φανέλας του Στρατιώτη. Το καλοκαίρι του 1942 συνελήφθη από τους Γερμανούς και φυλακίσθηκε μαζί με τον σύζυγό της και τον αδελφό της, Απόστολο Παπαχρήστου.

Στις 18 Ιανουαρίου 1953 εξελέγη βουλευτής στον Νομό Θεσσαλονίκης με το κόμμα του Ελληνικού Συναγερμού. Ούσα η πρώτη εκλεγμένη γυναίκα στην ιστορία του ελληνικού κοινοβουλίου, η ίδια αμέσως μετά την εκλογή της δήλωσε:

Θα προσπαθήσω να πράξω παν το δυνατόν διά να φανώ ανταξία της εμπιστοσύνης των ψηφοφόρων μου, τους οποίους θερμώς ευχαριστώ. Γνωρίζω ότι ως πρώτη και μοναδική γυναίκα εις την Βουλήν έχω μεγάλας ευθύνας και πολλά καθήκοντα. Είναι πολλά εκείνα που πρέπει να πράξωμεν υπέρ των Ελληνίδων, ιδίως εις τον τομέα της κοινωνικής μερίμνης.

Στις 31 Ιανουαρίου 1953 η Ελένη Σκούρα ορκίζεται και εκφωνεί τον παρθενικό της κοινοβουλευτικό λόγο. Ο πρόεδρος της Βουλής, Ιωάννης Μακρόπουλος, την προσφωνεί «κυρία βουλευτίδα», με αποτέλεσμα να προκληθεί συζήτηση, αν ο όρος αυτός θα καθιερωθεί για τις γυναίκες μέλη του ελληνικού κοινοβουλίου.

Η Σκούρα τιμήθηκε από τον βασιλιά Παύλο με το στρατιωτικό μετάλλιο Εξαιρέτων Πράξεων καθώς και με τον Ταξιάρχη του Βασιλικού Τάγματος Ευποιίας. Ο Δήμος Βόλου για την συνολική της προσφορά έχει στήσει προτομή της στο προαύλιο του Δημαρχείου.

Μετά τον θάνατο του συζύγου της, η Πολιτεία της είχε υποσχεθεί τιμητική σύνταξη, που ποτέ δεν δόθηκε και στα τελευταία χρόνια της ζωή της αναγκάστηκε να πουλήσει τα παράσημα και τα μετάλλιά της για να εισαχθεί στο Χαρίσειο Γηροκομείο της Θεσσαλονίκης.

Πέθανε σε βαθύ γήρας, στις 4 Φεβρουαρίου 1991, στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ της Θεσσαλονίκης. Ο Δήμος Βόλου τίμησε την πρώτη γυναίκα βουλευτή της Ελλάδας, στήνοντας την προτομή της στον εξωτερικό χώρο του Δημαρχείου το 2007.

Πηγή: ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ και https://www.sansimera.gr/biographies/434

Παρασκευή 19 Ιουνίου 2026

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΣΕ ΤΑΞΙΑΡΧΙΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ.

Πατιαλιάκας Κωνσταντίνος
ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΣΤΡΑΤΕΥΣΙΜΩΝ ΣΤΗ ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ. ΣΥΜΜΟΡΙΤΟΠΟΛΕΜΟΣ.

Με την έναρξη του 1946 επικρατούσε στα στελέχη του ΚΚΕ ευφορία ως προς την προοπτική επικράτησης του κόμματος στα Ελληνικά πράγματα. Ο Καραγιώργης διατύπωσε την ακόλουθη άποψη: <<Ενώ η ανάπτυξη του φασιστικού στρατού θα γίνεται με αριθμητική πρόοδο, η ανάπτυξη του αντάρτικου θα ακολουθή πρόοδο γεωμετρική. Έτσι θα φθάση σύντομα η ώρα που ποσοτικώς θα έχουμε υπερφαλαγγίσει τον φασιστικό στρατό αν, εν τω μεταξύ δεν τον διαλύσουμε ή ακόμα δεν τον κάνουμε δικό μας, που είναι και το πιθανότερο. Γιατί, όσο αυξάνει η δύναμή του, τόσο θα γίνεται μεγαλύτερη η αναλογία των δημοκρατικών φαντάρων μέσα σ΄ αυτόν και θα επέρχεται η διαφοροποίηση και θα εντείνεται η διάβρωσή του.>> Η βεβαιότητα αυτή εκπήγαζε από το γεγονός ότι υπήρχαν εντός του Ελληνικού Στρατού φανατικοί κομουνιστές οπλίτες, γιατί στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης μετά την κατοχή, η πολιτεία ενέτασσε στις τάξεις του όλους τους υπόχρεους προς στράτευση. Ο αναλαβών μάλιστα την εποχή εκείνη τη Διοίκηση του Β΄ Σώματος Στρατού Αντιστράτηγος Σπυρίδων Γεωργούλης έκρινε ότι στη Ζώνη Ευθύνης του Σώματος, στις περιοχές της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας, δεν μπορούσε να έχει εμπιστοσύνη σε μεγάλο αριθμό οπλιτών. Οι πιθανότητες επιτυχίας ενός κομουνιστικού πραξικοπήματος εντός του στρατεύματος, κατά τον μήνα Ιούνιο του 1946, παρουσιάζονταν αυξημένες σε τέτοιο βαθμό, ώστε το ΚΚΕ αποφάσισε να το αποτολμήσει.
Μέσα σ΄αυτό το κλίμα και τις σχετικές οδηγίες του ΚΚΕ οργανώθηκε η συνωμοσία για την αρπαγή της Διοικήσεως σε τρεις Ταξιαρχίες του Ελληνικού Στρατού. Της 21ης Ταξιαρχίας, που ανήκε στην ΙΙα Μεραρχία και είχε έδρα την Κοζάνη, και των 41ης και 42ας Ταξιαρχιών της ΙΧης Μεραρχίας, οι οποίες είχαν έδρα τα Τρίκαλα και τη Λάρισα αντίστοιχα. Στόχος του ΚΚΕ ήταν η διάλυση ή ο προσεταιρισμός όσο το δυνατόν περισσοτέρων ανδρών των εν λόγω Ταξιαρχιών, γεγονός που θα είχε καταλυτικές συνέπειες για την εξέλιξη του ένοπλου αγώνα του.
Η επιλογή των Ταξιαρχιών αυτών έγινε με το δεδομένο ότι αρκετοί Αξιωματικοί, που είχαν συμμετάσχει στον ΕΛΑΣ και για διαφόρους λόγους δεν είχαν γίνει αποδεκτοί για επάνοδο στις τάξεις του στρατού και διέμειναν στις περιοχές αυτές, θα προσχωρούσαν μετά από συνεργασία στους Σχηματισμούς αυτούς με πρώτη την Ταξιαρχία των Τρικάλων. Με εκτίμηση εάν θα κυριαρχούσαν οι κομουνιστές στον κορμό της Ελλάδας θα μπορούσαν με ευχέρεια να επεκτείνουν και να ολοκληρώσουν την κυριαρχία τους και στον υπόλοιπο Ελληνικό χώρο.
H μέθοδος την οποία επέλεξαν για την οργάνωση της συνωμοσίας ήταν το σύστημα της <<τριαδικής οργανώσεως>>, όμοιο προς το εφαρμοσμένο κατά την κατάληψη των διοικήσεων στις 1η και 2α Ταξιαρχίες του Ελληνικού Στρατού στη Μέση Ανατολή τον Απρίλιο του 1944. Το σύστημα αυτό από Διμοιρίας μέχρι Τάγματος εξασφάλιζε καλύτερα από κάθε άλλο τη συνωμοτικότητα, γιατί όλα τα μέλη των τριάδων δεν γνώριζαν παρά μόνο το πρόσωπο, που τους είχε μυήσει και τους άλλους δύο, που είχε μυήσει ο ίδιος. Ο επικεφαλής της αρχικής τριάδας ονομαζόταν Γραμματέας της Μονάδας, που εξασφάλιζε το σύνδεσμο με τις κομουνιστικές οργανώσεις των άλλων Μονάδων και παράλληλα διατηρούσε επαφή με τη τοπική κομματική Επιτροπή του παράνομου μηχανισμού του ΚΚΕ στην πόλη, που ανέπτυσσε τη δράση του.
Την όλη οργάνωση στη 41η Ταξιαρχία διεύθυνε, ως υπεύθυνος γραμματέας-καθοδηγητής, ο οπλίτης Στέφανος Μανάκας, που μετεξιλίχθηκε σε Διοικητή της έφιππης Ταξιαρχίας του <<Δημοκρατικού Στρατού>> με το προσωνύμιο <<καπετάν Στέφος>>. Η εκδήλωση της στάσης προβλεπόταν για τη νύκτα της 19ης προς την 20η Ιουνίου του 1946. Μετά από καθορισμένο σήμα στον καθορισθέντα χρόνο οι συνωμότες θα συνελάμβαναν ή θα έσφαζαν όλους τους Αξιωματικούς των Λόχων, πλην εκείνων που ήταν μυημένοι. Άλλες ομάδες θα αφόπλιζαν τους αντιφρονούντες οπλίτες και θα εφόνευαν τους πλέον δυναμικούς απ΄αυτούς. Με βάση το σχέδιο οι θανατικές εκτελέσεις θα γίνονταν κατά τον αγριότερο τρόπο με τσεκούρια, μπαλτάδες και μαχαίρια, προκειμένου να καταφοβηθούν οι υπόλοιποι. Η εντολή ήταν: <<Να τους κόψετε τα λαρύγγια με τις Αγγλικές κονσέρβες.>>
Το πρωί της 20ης Ιουνίου 1946 όλες οι Μονάδες της 41ης Ταξιαρχίας έπρεπε να έχουν περιέλθει στους στασιαστές και η Διοίκηση στον οπλίτη Στέφανο Μανάκα και των Μονάδων της Ταξιαρχίας στους γραμματείς της τριαδικής οργάνωσης. Οι γραμματείς θα ανελάμβαναν καθήκοντα <<πολιτικών επιτρόπων>>, ενώ ως Διοικητές θα τίθενταν μόνιμοι Αξιωματικοί, που είχαν συμμετάσχει στον ΕΛΑΣ στη διάρκεια της κατοχής. Την ίδια νύκτα η συνωμοσία θα εκδηλωνόταν και στις 21η και 42α Ταξιαρχίες, εις τρόπο ώστε οι Μονάδες και οι περιοχές της Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας να περιέρχονταν υπό πλήρη κομουνιστικό έλεγχο.
Υπήρχαν πληροφορίες για μελετώμενη συνωμοτική ενέργεια των φανατικών κομουνιστών οπλιτών στις Μονάδες των Ταξιαρχιών αυτών σε στενή συνεργασία με ιδιώτες κομουνιστές των τοπικών οργανώσεων των πόλεων αυτών αλλά η κομουνιστική αυτή συνωμοσία αποκαλύφθηκε πλήρως τρεις ημέρες προ της εκδήλωσής της από ανεπίδοτη επιστολή οπλίτη, εντεταγμένου στην οργάνωση, προς τους δικούς του, η οποία περιήλθε στην Ελληνική Χωροφυλακή. Αμέσως με κεραυνοβόλο ενέργεια των στρατιωτικών και αστυνομικών αρχών συνελήφθησαν περί τους 300 αυτουργούς της συνωμοσίας και αφοπλίσθηκαν άλλοι 1500, που τέθηκαν υπό περιορισμό σε φυλασσόμενο στρατόπεδο.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τα γεγονότα στις Ταξιαρχίες συγκλόνισαν τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία της χώρας, πλην όμως δεν επέφεραν ανάλογη αντίδραση του κράτους, λόγω των σοβαρών και πολλών προβλημάτων, τα οποία είχε να αντιμετωπίσει, μετά την κατοχή, την κομουνιστική ανταρσία του Δεκεμβρίου 1944 και τις κομματικές αντιπαραθέσεις.
Η συνωμοσία αυτή καθώς και τα αιματηρά επεισόδια στην Ποντοκερασιά, στο Σκρα και σε άλλες περιοχές της χώρας συνετέλεσαν στη συγκρότηση και λειτουργία Στρατοπέδων στη Γυάρο, για τους κρινόμενους επικίνδυνους και αμετανόητους κομουνιστές, και στη Μακρόνησο για τους επιδεικτικούς μεταστροφής κομουνιστές, που είχαν ηλικία προς στράτευση.
ΠΗΓΕΣ. 1. Το πρώτο έτος 1946 του Αντισυμμοριακού Αγώνα της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού.
2. Γιατί ο Εμφύλιος του Στρατηγού Γεωργίου Τζουβαλά;
Αντιστράτηγος ε.α. Κωνσταντίνος Πατιαλιάκας.

Σάββατο 6 Ιουνίου 2026

«ΑΜΑ ΧΑΘΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ…»

 

     Έλεγε ο άνθρωπος του Θεού, ο μυστικός αθωνίτης ασκητής, ο Γερο–Δαμασκηνός ο «Κομποσχοινάς» (†6-1-1993), από την Καλύβη της Αναλήψεως, της Κουτλουμουσιανής Σκήτης του Αγίου Παντελεήμονος, τα εξής:

     «Η Ελλάδα είναι το βασίλειον του Χριστού και της Παναγίας. Άμα χαθεί η Εκκλησία, θα χαθεί και η Ελλάδα!». 

[ «Από την

ασκητική και ησυχαστική

αγιορειτική παράδοση»,

Μέρος 3ο, Κεφ. 39ο, σελ. 495.

Άγιον Όρος, 2011.

Επιμέλεια ανάρτησης:

π. Δαμιανός. ]



Επιτρέπεται

η αναδημοσίευση

των αναρτήσεων

από το «Ειλητάριον»,

αρκεί να αναφέρεται

απαραίτητα

ως πηγή προέλευσης.

https://toeilhtarion.blogspot.com/2020/09/blog-post_82.html